Selasa, 28 April 2009

Emergency!!

Assalamuailaikum
seawal jam 7 pg..
aq menerima ketukan pintu bilik hostel ku
lalu aq membuka
nampak segak muka member ku
didepan bilik
seraya berkata " weyh,!"
ku berkata "apahal??"
nak dipendekkan cerita
ada hamba Allah telah jatuh didepan hostel
dari tingkat 2..
hurm, dengar dari sumber
agak teruk kecederaan yang dialami
p/s: harap- harap saudara ni cepat sembuh


mat top

Tingkatkan Keyakinan Diri

assalamualaikum..
untuk pembaca2 blog ku..
aq meminta maaf atas ketegasan
klu nak marah lg, jgn r marah,
t cepat tua k..
so maaf kan aq...
bersyukur aq kepada kepada Allah SWT
kerana dapat menjejakkan kaki diatas bumi Allah
dapat melihat kehijauan dan kebiruan alam sekitar
untuk minggu ini
aq terasa sedikit depress kerana
aq xdpt menaikkan keyakinan diri ku..
hurm
xtaw r pasal per
keputusan exam yang agak teruk
mungkin kerana penglibatan kedalam
kokurikulum yang teramat "extreme"
hahahah..
keyakinan ini merupakan asset yang paling power dalam hidup
so, kepada umat melayu..
kuatkan diri untuk menadah
ilmu- ilmu keyakinan korang..
lastly "dekatkan diri kepada Allah SWT"

mat top

Minta Maaf kawan2..


sepatutnya..
aq patut menegur secara berhikmah..
sori again..
from bottom of my heart...
:D

Khamis, 16 April 2009

Solat lah kawan- kawan ku!

Assalamualikum
n selamat sejahtera..
Syukur kepada Allah SWT kerana masih lagi beri aq
peluang dan nikmat Islam untuk terus hidup berjuang
di bumi yang penuh dengan nikmat dan peluang..
Junjungan besar keatas nabi Muhammad (pbuh)
dan para sahabat juga para tabi'in yang telah
bersusah payah menyebarkan agama Islam yang tercinta
dengan darah sehingga umat sekarang dapat menikmati
Islam dengan penuh harmoni dan damai..
Syukur kehadrat Ilahi, kerana aq dapat meneruskan
kehidupan aq kat Multimedia University yang serba
mencabar mental, fizikal dan rohani aq, dengan pelbagai
anasir- anasir yang cuba melalaikan aq
tidak lupa juga kepada Syaitan yang direjam
yang tidak henti- henti cuba menggoda aq dari malam hinggalah
ke siang dan juga dari siang hingga lah ke malam
pada hari ni, aq ingin berkongsikan dengan apa yang
aq dengar, apa yang aq lihat, dan apa yang aq fikir...
topik yang berkisahkan kehidupan seseorang manusia
manusia adalah khalifah yang diamanahkan oleh
Allah SWT untuk menguruskan bumi ini dan untuk
beribadah kepada ny seperti di dalam firman ny

"tidak Ku jadikan manusia dan jin hanya untuk beribadah kepadaKu"

dengan ayat yang telah diturunkan kepada manusia
jelaslah matlamat kita sebagai manusia dan juga hamba kepadaNya
tujuan kita dihidupkan adalah untuk beribadah kepadaNya
itu yang utama, tetapi manusia zaman sekarang makin lupa dan makin lupa
terhadap apa itu tujuan mereka hidup di dunia
mereka sudah lupa tentang kemana matlamat terakhir mereka
berjudi, minum arak, sex bebas dan lain- lain
semua sudah menjadi biasa kepada masyarakat sekarang
di Multimedia University..
aq cuba meluahkan perasaan aq kat korang...
di pandang dari sudut yang paling basic..
SOLAT!!
aq memang cukup kecewa ngan diri aq
semenjak aq masuk ke MMU, solat subuh ku
mula tunggang langgang, xtentu arah dan
mula lena ngan keenakkan berdengkur daripada
sujud menyembahkan diri di hadapan Allah SWT
aq taw aq manusia yang lemah, n aq cuba untuk
memperbaiki diri aq sendiri..
kadang2 aq rasa pelix..
kenapa mereka di MMU ni xmau solat dengan sengaja
sedangkan Allah SWT telah menegaskan bahawa
solat ini merupakan tiang agama terhadap seorg muslim
jika seseorang penganut agama Islam tetapi
tidak mahu solat, adakah seseorang itu layak masuk syurga??
yes, betul, kita boleh bertaubat, dan hanya Allah sahaja
yang menentukan syurga n neraka seseorang
tetapi kita kena ingat, mati or ajal kita tidak mengira waktu
adakah kita mahu mati didalam keadaan tidak bersolat??
adakah kita mahu meninggal dalam keadaan yang hina
ingatlah manusia- manusia sekalian..
diri kita ini sebagai hamba, dan hamba perlu buat
seperti hamba, jangan lawan tauke (Allah SWT) okay!
cuba kita fikirkan,
jika kita ada orang gaji yang telah kita upah
menggunakan duit kita,, namun
orang gaji itu ingkar dah terus mengingkari arahan kita
tentu kita mahu merejam orang gaji kita hidup2 kan??
tapi ingat r manusia, Allah xmacam tu,
Allah ini "Ar-Rahman Ar- Rahim"
kembali r kepangkal jalan..
JazakAllah Khair
:)

mat top


Selasa, 14 April 2009

Jangan Jadi Malas mcm Melayu!!!

assalamualaikum..
syukur kepada hadrat Ilahi kerna
dpt lagi aq bernafas, menghidu udara segar,
dpt menggelecek member tat kala ku bermain bola sepak,
dpt melonjak ollie pabila bermain skateboard..
sejak dua menjak tiga empat menjak ni
aq agak depress ngan perangai aq..
aq xpaham ngan perangai aq
dulu masa sekolah (flashback)
aq memang xske wat nota
n wat keje sekolah, yang aq ske wat
adalah study, study, n study..
nota sejarah, geografi, fizik, chemistry, sastera
memang xkan ada, sebab nota2 tu sume
ada simpan elok je kat kepala aq ni
so, aq memang xbiasa buat keje2 ni.
tp bler aq dpt masuk MMU,
macam2 tekanan aq dpt
terutama tekanan dari segi akademik
memang cukup pressure seluruh hidup aq
hurm...
aq memang kena pandang lekeh ngan
budak2 cina n perempuan terutamanya..
mereka berkata "huh, xpayah lah, awak mesti xsiap maa!!"
adoyai, panas lak telinga aq mendengar ayat tuh!
tp mereka xtaw yang aq ni siapa
sejauh mana kekuatan aq, mereka xtaw
sejauh mana kefahaman aq,
mereka xtaw, tp klu bab2 wat keje ni
aq memang lembab n malas skit..
n setelah aq mendengar perkataan tu
aq rasa aq nak buang ayat tu jauh2 dari kamus hidup aq
MULAI SEKARANG!!!
aq xnak r jadi tenaga belia yang malas
asik2 "aq malas r"..
hurm, selalu ckp kang jadi doa taw!!!
so, pasni aq akan reply "aq usaha k"
terutamany melayu melayu yang sekarang telah
LAYU!!!
aq memang malu jadi masyarakat melayu
yang memang sekarang tengah memalukan
masyarakat, agama, n maruah diri sendiri
sebagai bumiputera n penganut Islam
kerana kita telah menjatuhkan diri kita sendiri
n kita ini malas berusaha..
kenapa aq tergolong dari kelompok yang malas berusaha
malas nak berpikir
malas nak bersusah2 dahulu
aq cukup xske ngan persekitaran malas2
kerana aq nak jadi rajin
sebagai persediaan aq nak ke alam perkerjaan
hurm,,
jadi, aq akan berusaha untuk tidak lagi bermalas2!!!
insyaAllah..
Belajar setiap hari
Beribadah setiap waktu
Beriman pada Allah yang satu..
peace no war,
bola is the best!!

mat top

Ahad, 5 April 2009

Kem Pembina Belia Melaka

Assalamualaikum..
alhamdullillah, syukur kepada Allah
kerana bagi aq peluang ke kem
yang julung2 aq jumpa kat satu Malaysia ni
kali ni aq gi kat ISMA nyer kem..
haha,
pada mulanya aq mmg teragak2 nak gi
tp bler dah malas nak pikir pnjg
aq redah gerak jer r
pale pun hampir nak pecah
sbb pikir byk menda
(teringat kisah fatin yang hampir gila, hahah!!)
back to my story..
then, aq rasa mmg len, best nak mampos!!
mula2, yang paling best..
water confident, aq r yg mula2
mencapap, volunteer nak terjun dlm air,
sume aq yang demo dulu, hahah..
mmg mencapap, hahah!!!
then, kitorang masuk hutan!!
pesss, mmg best,
aq rasa mcm2 menda pelik..
lagi sekali aq mencapap..
tika uncle nazri offer sape nak rasa
peria hutan (glider),, then aq yang angkat dulu,
then amik ko, pahit nak mampos , tp xpe,
sihat untuk tubuh badan,
byk jugak buah2an liar yang aq rasa
macam buah rambai hutan n lain2
rasa dy masam gler!!
then, uncle nazri ajar tentang survival dlm hutan
menda ni penting klu
pape terjadi, maklum r , malang xberbau,
(klu dpt bau, bgtaw aq)
menda yang beliau ajar adalah,
kegunaan banir, banir ni merupakan sejenis akar
dari pokok r, tp ni banir besar..
pesss, memang berguna gler2..
then, aq rasa adik beradik bunga kantan,
mesti korg xtaw kan,
menda ni, ada air dlm dy
n bley minum..
haha, aq r org yang pertama mencapap nak rasa dulu..
mmg pure air suci murni r..
hahah, mencapap sungguh...
then kitorg penat berjalan..
singgah kat checkpoint 24, gua maloi..



kami best berehat kat cni bersama is, orix, azmi n aizad
mmg segar n sejuk air kat situ,,
air dy macam jacuzzi..


then, nak gak rasa alone kejap..
then, aq menggunakan simbol ular (naruto shippuden)
atas batu tu..
mmg best, segar rasa badan
:)


pas2, kitorg tetiba berdebat kat tgh2 hutan tu,
hahaha, taman2 syurga r katakan,
tgk muka aqm siyes r masa debat

then, pas sume tu abis
kitorg men wargames masa ptg ny
pada mula, aq dah malas nak basah2 ni
then akibat terpaksa
aq pun merelakan r men menda ni
selepas di brief tntg menda rules dy
aq pun terasa best
thanx kepada ketua kumpulan aq
Fadhil.
bagi aq peluang jadi skuad gembur sembunyi
hahaha, teringat kat game Call of Duty
terasa sejuk apabila menjadi taruhan nyawa..
baru aq rasa betapa seramny
jadi askar, blum lg perang btul2 tu,
tp dah rasa dah,
perjalanan kami sungguh mencabar
skuad rahsia ini terdiri dari 4 org termasuk aq
kena rentasi sebatang sungai
n ceroboh kem lawan.
time2 tu lak
3 ammo aq ilang, tinggal satu jer
dah la macam tu, tembak pas2 x kena
rugi kan, hahahahha, then aq kena bunuh ngan mong
xpe2 mong, pasni aq belajar lagi...
hahahahah,
esok ny plak
kami ke dalam gua maloi,
gua ni bukan macam gua biasa, tp
dy gua granite, len dari yang len
dalam dy mempunyai sungai..
pesss, sejuk tp best.
aq terasa bertambah yakin terhadap diri sendiri lak
sebab dapat melawan arus, menggunakan
kudrat aq sendiri
(korang ingat senang ke??)
hahhaha,
tp apa yang paling aq terkejut sekali..
pasal one thing ni
one thing ni jer
satu ni jer..
nak taw per
nak taw??
nak taw



ni r, peserta laki terbaik, pessss!!
sumpah aq xcaye, aq rasa
aq xwat pape pun,
tp bler dah dpt, syukur r
hahaha, power gak aq!!
hehe, yakin pada diri sendiri



mat top