Selasa, 14 April 2009

Jangan Jadi Malas mcm Melayu!!!

assalamualaikum..
syukur kepada hadrat Ilahi kerna
dpt lagi aq bernafas, menghidu udara segar,
dpt menggelecek member tat kala ku bermain bola sepak,
dpt melonjak ollie pabila bermain skateboard..
sejak dua menjak tiga empat menjak ni
aq agak depress ngan perangai aq..
aq xpaham ngan perangai aq
dulu masa sekolah (flashback)
aq memang xske wat nota
n wat keje sekolah, yang aq ske wat
adalah study, study, n study..
nota sejarah, geografi, fizik, chemistry, sastera
memang xkan ada, sebab nota2 tu sume
ada simpan elok je kat kepala aq ni
so, aq memang xbiasa buat keje2 ni.
tp bler aq dpt masuk MMU,
macam2 tekanan aq dpt
terutama tekanan dari segi akademik
memang cukup pressure seluruh hidup aq
hurm...
aq memang kena pandang lekeh ngan
budak2 cina n perempuan terutamanya..
mereka berkata "huh, xpayah lah, awak mesti xsiap maa!!"
adoyai, panas lak telinga aq mendengar ayat tuh!
tp mereka xtaw yang aq ni siapa
sejauh mana kekuatan aq, mereka xtaw
sejauh mana kefahaman aq,
mereka xtaw, tp klu bab2 wat keje ni
aq memang lembab n malas skit..
n setelah aq mendengar perkataan tu
aq rasa aq nak buang ayat tu jauh2 dari kamus hidup aq
MULAI SEKARANG!!!
aq xnak r jadi tenaga belia yang malas
asik2 "aq malas r"..
hurm, selalu ckp kang jadi doa taw!!!
so, pasni aq akan reply "aq usaha k"
terutamany melayu melayu yang sekarang telah
LAYU!!!
aq memang malu jadi masyarakat melayu
yang memang sekarang tengah memalukan
masyarakat, agama, n maruah diri sendiri
sebagai bumiputera n penganut Islam
kerana kita telah menjatuhkan diri kita sendiri
n kita ini malas berusaha..
kenapa aq tergolong dari kelompok yang malas berusaha
malas nak berpikir
malas nak bersusah2 dahulu
aq cukup xske ngan persekitaran malas2
kerana aq nak jadi rajin
sebagai persediaan aq nak ke alam perkerjaan
hurm,,
jadi, aq akan berusaha untuk tidak lagi bermalas2!!!
insyaAllah..
Belajar setiap hari
Beribadah setiap waktu
Beriman pada Allah yang satu..
peace no war,
bola is the best!!

mat top

3 ulasan:

Hi RuLe's WoRLd berkata...

cam ni la baru TOP bai..

baru sesuai dgn tema kau "i'm getting stronger"

njayzack berkata...

yes, u can do it dik! jia you! :)

eXo berkata...

haha~
bkn je mls n layu...
mlah pkran kuno...
;p