Sabtu, 9 Mei 2009

Menghitung Hari..

Assalamuailaikum..
Syukur saya panjatkan ke hadrat Ilahi
kerana dengan kurnia dan inayahNya
dapat saya sekali lagi post blog di blogspot ni
hurm,
nak cakap pasal apa ek..
hahahah, satu petikan yang pernah
gadis Najlaa bawakan di persidangan UPG
pada dua bulan yang lepas dimana
satu cerita di zaman Imam Ghazali
Imam Ghazali telah bertanyakan kepada
anak- anak muridnya tentang 5 soalan
tp
oleh kerana saya tertarik dengan satu persoalan ini
jadi saya rasa eloklah jikalau
saya mengenengahkan tentang salah satu
soalan yang telah diberikan kepada anak- anak muridnya
iaitu, "antara banyak- banyak benda, benda apa yang paling jauh dengan kita?"
hahaha,
biler kita mendengar tentang kenangan,
sudah pasti semua orang ada kenangan mereka masing- masing
ada yang kenangan ditangkap basah
ada kenangan mendapat keputusan cemerlang
ada kenangan mendapat kereta baru dan sebagainya
semua ini merupakan peristiwa yang memang
sukar dilupakan oleh individu tersebut
dan saya sendiri mempunyai kenangan yang tersendiri
iaitu kenangan saya di bumi MULTIMEDIA UNIVERSITY, MELAKA..
hahaha,
ada apa dengan kenangan ku disini??
apakah?
dimanakah?
hahhahaha, segalanya bermula kat cni
bila saya masuk sahaja
diruang compound MMU, kelihatan ramai kelibat
insan- insan mata sepet daripada insan yang berkulit
sawo matang berjalan menguruskan pendaftaran
ada yang datang dengan mak ayah
ada yang datang sendiri
ada yang datang dengan pakcik n makcik
dan bermacam- macam lagi
sukar saya gambarkan perasaan saya semasa
membawa beg pakaian
segala dokumen yang penting
memang rasa ghairah dan inkuiri
sebab nak masuk dunia yang jauh berbeza dengan
zaman sekolahku..
setelah saya masuk ke MMU..
saya berkenalan dengan seorang gadis yang bernama
Fadhlin Raihan bte Mohammad Hasbi
bagi saya, dia merupakan seorang insan yang telah membuka
mata dan menjadikan saya seorang yang lebih matang
dalam sesuatu perhubungan
saya teringat lagi sewaktu kami berjumpa
buat kali pertama, teruja pun ada
cemas pun ada, sebab kali pertama berjumpa dengan wanita
yang pertama saya kenal di MMU, Melaka..
sungguh bermakna pertemuan kami.
kerana dia, saya dapat melihat dunia Melaka.
dengan kehadiran kereta kembara, saya bisa
melangkah jauh ke sana dan ke mari..
dan yang paling saya xboleh lupa, ketika kami
beramai- ramai ke pantai puteri
hehehehe, pertama kali bersama kekasih hati, mmg susah dilupakan..
tapi, jodoh kami tidak kesampaian
dan tersungkur di tengah jalan..
saya redha dan pasrah dengan apa yang telah terjadi
mungkin ada hikmah disebaliknya..
dan kemudian, saya berasa sungguh bertuah
kerana dapat merasai perasaan "jiwa kacau" di MMU
bayangkan, perasaan yang sungguh mendalam terhadap gadis itu
tiba- tiba terputus begitu sahaja..
secara jujur, saya tidak mampu menjalani hidup seperti biasa
selama 3 minggu
(lama sungguh tuh!!)
hahaha, namun saya terus melangkah kerana lelaki
sekuatku boleh mengatasi apa sahaja dan
tiada apa yang boleh menghalang cita- citaku di MMU..
saya teringat kenangan yang paling indah bersama
kawan- kawan senior yang pergi ke kem Desa Tercinta 09 di Perlis
pada mulanya, saya memang tidak mengenali sesiapa pun
kecuali, Ijat, Faizun, KA, dan Azmi..
apa yang boleh saya buat dengan kekurangan kawan di sekeliling
tapi, mereka menerima saya dengan seadanya,
bergaul dengan senior dan menjadikan mereka
seperti kawan yang rapat merupakan suatu
kenangan yang paling indah..
hehehe, buat kakak- kakak angkatku..
Anis, saya tahu kamu marahkan saya,
xmahu tengok muka saya,
xpe anis, saya akan pergi dari Melaka nis
sekurang- kurangnya kamu tidaklah lagi
bertemu dengan saya lagi, tapi anis,
saya memang enjoy kawan ngan kamu,
tiada apa yang boleh saya katakan tentang persahabatan kita..
Abil, saya tahu, kamu selalu ambil berat tentang saya
dan sejak kebelakangan ni saya tidak bertegur
dan sebagainya dengan kamu
tapi abil, ingat r, saya akan selalu ingat nasihat kamu
"cuba jadi rendah diri"
saya akan ingat, abil..
dila, manja bukan sebarang manja
tapi manja kamu amat bermakna bagi adik mu ini
beliau lah tempat saya meluahkan perasaan
walaupun kamu mempunyai commitment yang laen
saya minta maaf dila, selama ni
menyusahkan kamu..
Juza, kamu memang sporting dan sungguh
informative dalam berinteraksi ngan kamu
sedih saya apabila mengenang
tinggal berapa hari sahaja lagi
saya akan makan malam bersama kamu dan segalanya
bersama kamu, ingatlah
time kita keluar tgk Startrek, merupakan kenangan
kamu dan saya yang terindah
semenjak persahabatan kita terjalin
teringat time kamu terbatuk- batuk
dalam bas, ketika terhidu asap rokok
haaha, saya hulurkan tuala,
sian kak juza...
hahahaha, dan akhir sekali
buat gadis rahsia...
saya cuba untuk rapat dengan kamu
sebelum saya menggunakan saki baki hidup
saya bersama kamu di Melaka
majlis BBQ harijadi kamu
dan ketika kamu menemani saya makan tengahari
memang tidak dapat saya lupakan sampai bila- bila
mungkin, kita tidak ada kesempatan bersama
tapi, nama mu selalu ada dalam sejarah hidupku..
hahahaha, exam dah nak dkt
waktu sekarang sudah menunjukkan
pkul 0110, 10 May 2009..
tinggal 17 hari lagi saya disini
hahaha,
beberapa ucapan penutup:
1. Aizuddin
mantan roomate saya 08/09, moga kita jumpa lagi dalam masa akan datang, terima
kasih kerana sudi dgr masalah saya dengan semua orang, tanpa kamu din, saya rasa
saya susah nak jadi orang yang lebih baik dari hari ini..
2. Budak YTM yang stay Melaka
faain, ijat, wan apih, dan sebagainya...jangan lupa belajar, ingat r tanggungjawab kita
dan jangan lepaskan peluang yang telah ada, pegang sebab, peluang pekerjaan pada masa
sekarang amatlah menekan dan payah, jadi jangan lepaskan peluang yang telah diberikan dari
pada YTM
3. Faizun
tq bro, ko r senior yang paling rapat ngan saya, sume menda tentang MMU, sume kamu
beritahu pada saya, teringat time kita first time ke D'nangka, berceloteh panjang, tgk bola sama- sama dan DT bersama- sama..harap kita jumpa lagi
4. Budin
sebagai member saya, saya harap jangan malas- malas lagi, buat kerja bai, klu kamu kuat berkerja, xmalas- malas macam selalu, saya pasti, kamu boleh berjaya, ingat! Tanggung jwab DT bukanlah senang, jadi Direktor yang hebat, okay??
jadi, Imam Ghazali mendengar jawapan dari anak- anak muridnya
ada yang mengatakan langit, matahari, rumah dan sebagainya
tapi, ada jawapan yang lebih tepat, iaitu, KENANGAN..
selamat tinggal Melaka, MMU...


mat top

23 ulasan:

ar.nsy berkata...

salam. aku dh lama bc blog ko tp x tau nk komen pe.
anyway.. nice to read it..
byk bnda br aku bljr...
all da best as ytm scholar.

best regards,
bdk yg x dpt ytm.
wakaka...

WAN HAFFIZ berkata...

ape ne sedih2...awal lg ne...tunggu r sampai 28 ari bulan...bru best klu nk nangis2 pn...hahahaa

mat top berkata...

hahahah
xpe2
aq just nak luahkan
apa aq rsa

mat top berkata...

hahahah
xpe2
aq just nak luahkan
apa aq rsa

mat top berkata...

hahahah
xpe2
aq just nak luahkan
apa aq rsa

.: F@!n :. berkata...

rileks mat top....tah2 aku pun kna ikut gak ko p cyber cz tak kompem g dpt tak rayuan ni....anywhere best kawan ngn ang....

keciq_palee berkata...

aik..klazmet aq pn komen blog ko itik
kagum2

ps*klazmet aq adlh ar.nsy

eXo berkata...

siot ar...
bdk2 ytm je ko tujukan...
aduh...
mntang2 ar ak bdk ptptn je...

mat top berkata...

alamak...
jgn r mcm ni marjan..
okok..
kita kan jumpa kat cyber
adoyai

mat top berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Insan Biasa berkata...

kenangan ker masa lampau? jawapan dia?

mmg sedih post ni...

mat top berkata...

kenangan..
itu r jawapan dy
tp this is my life..
sedih ouh..

Hazwan berkata...

aku rasa dulu aku pn emosi mcm nih kat blog aku hehehehe

mat top berkata...

diam r ko wan
aq nyer lagi touching
emo gler aq niyh...
uwaaaa!!!

sedih aq wan!!

Hazwan berkata...

ish aku post lebih kurg cmtuh laaaa...
banyak gilaa gambaq2 yang sweet2 aku letak tau

Insan Biasa berkata...

http://bayan.blogmas.com/2008/03/11/teka-teki-imam-ghazali/

masa lalu lar...

mat top berkata...

to: insan biasa

haaaa...
klu refer kamus dewan bahasa
masa lalu tu sama
macam kenangan r bai
hahaha
:D

Insan Biasa berkata...

yelar2...whatever...

Hazwan berkata...

dear, u have to accept the fact.. at first i was like you.. dont wanna to move to cyber but then i have to because i think HE wants me to go there..
my beta 1st semester, it was a bad experience jugak since i was travelling to melaka a lot. i cant control my emotion. i used to miss my besties and so on(seangkatan dengannya) end up my result for 1st semester wasnt that good though i passed.

so my advice to u, please bear in mind, emotion kena control and just accept what Allah has decided. tuh je
sorry kalau what i said buat ko x hepi or what
Anyhow see you next semester beb.. ajaklaa ramai2 pindah cyber leh kita buat usrah ramai2 pastuh lepas usrah gi karoeke ok gak tuh :P

Fadh berkata...

salam.

mat top..nice knowing you.

hope to c u again next time.

=)

Puteri Katak berkata...

:(

mat top berkata...

to fadh
aq pun rasa best kenal
ngan ko
:)
aq hijrah kerana nak restu mak aq..
heheh

to mulan:
aq xtaw nak ckp mcm mana
tp klu ada jr baru masuk t
cer2 r stori aq..
:)

Hazwan berkata...

adohai mulan. nOX ko touching ke mat top pindah cyber...
mat top nh penting ke kat melakkaaaaa muahahahahaha
bai jangan terasa nooh memen je